Eldrivna arbetsfordon som kommer mer och mer

Fem exempel på elektriska arbetsfordon vi kommer att se mer av i framtiden

Teslas bilar är coola så klart. Men att elektrifiera det som kallas för den “långa svansen” när det kommer till kommersiell transport är precis lika häftigt tycker vi. Det är dessutom en process som har kommit en bra bit på vägen.

När man hör elektrifiering av transporter, tänker nog de flesta på elbilar. Och alla de nya modellerna som kommer ut – från Fords Mach-e till Volkswagens ID.4 – är superspännande. Men lika viktigt är alla andra stora och små fordon, som även om de inte transporterar pendlare och familjer ändå arbetar hårt bakom kulisserna. Det handlar om fordon som levererar varor i våra städer, skåpbilar som lämnar paket vid våra dörrar, sopbilar som hämtar avfall och gaffeltruckar som lyfter tungt.

Elektrifiering av dessa nyttofordon kommer potentiellt att vara ännu viktigare än den som sker just nu för personbilar för att minska koldioxidutsläppen och för att minska lokala luftföroreningar. Det finns också viktiga incitament att satsa på dessa batteridrivna fordon – i ett växande antal fall kan elfordon spara företag pengar som annars hade gått till exempelvis drivmedelskostnader. Batteridrivna kommersiella fordon lyfter på samma sätt fram styrkan hos litiumjonbatterier på ett unikt sätt. Tekniken kan nyttjas för en mängd olika användningsområden, oavsett om det rör sig om en stor trailerdragare eller en lastcykel.

Här är fem exempel på olika typer av elektriska arbetsfordon som vi tycker är intressant att titta närmare på just nu.

Elektriska traktorer: Dieseldrivna traktorerna som plöjer gårdar över hela Sverige kan drivas med batterier en dag. En startup som heter Solectrac har lanserat vad man kallar för den första kommersiellt tillgängliga elektriska traktorn, som kan arbeta (tyst och rent) i tre till sex timmar på en enda laddning. Den kan dessutom laddas på under fyra timmar.

Elektriska budbilar: Elektrifieringen av budbilar som gör så kallade last mile-körningar har växt rejält på sistone eftersom stora transportföretag som UPS, Amazon, FedEx och DHL ser ut att satsa på elektriska arbetsfordon. Över hela världen kan denna typ av fordon spara företag betydande pengar på driftskostnader, inklusive kostnaden för drivmedel, underhållskostnader och kostnader för byte av bromsar. Denna klass av fordon kan också användas av små- och medelstora företag med behov av att transportera varor runt i stan, oavsett om det är en lokal blomsterbutik eller ett bageri.

Elektriska lastbilar: Medan batteridrivna elektriska trailerdragare fortfarande befinner sig i de tidiga utvecklingsstadierna, gör man stora framsteg. Nyligen tillkännagav även USA:s energidepartement 100 miljoner dollar i finansiering för hållbara lastbilsprojekt genom sitt SuperTruck 3-program. Samtidigt levererar Tesla sina första elektriska lastbil till kunder inklusive PepsiCo senare i år.

Elektriska sopbilar: Oavsett var i världen man bor tvingas man ibland vakna tidigt av att det står en sopbil på tomgång utanför sitt hem. Men så kommer det kanske inte vara i framtiden när sopbilarna är batteridrivna. Elektriska sopbilar har precis börjat rulla på gatorna i flera städer och kan samla in innehållet i soptunnor mycket tystare än dieseldrivna. Både Los Angeles och New York har långtgående planer på att ersätta befintliga sopbilar med elektriska arbetsfordon tillverkade av företag som Mack Truck, BYD, Lion Electric, Daimler och Peterbilt.

Elektriska skyliftar: När ditt lokala elbolag behöver köra ut till en elektrisk luftledning för att utföra reparationer förlitar sig han eller hon på ibland på sin skylift. Con Edison som är ett av de största privatägda energibolagen i USA har valt att elektrifiera delar av sin flotta med fordon med skylift. Detta eftersom de är tystare och därmed bättre för förarnas arbetsmiljö. Man kan samtidigt spara pengar på dieselkostnader.

Publicerades: 7 maj, 2021