Blir elbilar mainstream 2021?

2021 – året då elbilen blir mainstream

Mycket skedde på elbilsmarknaden under förra året. Efter “Dieselgate” vaknade Volkswagen äntligen till liv och man är nu den tyska biltillverkare med flest elektriska fordon på väg ut på marknaden. 2020 var även året då vi såg allt fler av Volvos eldrivna storsatsning Polestar 1 på svenska vägar. 2020 var med andra ord onekligen ett bra år för elbilen. Även om pandemin minskade den globala försäljningen av nya bilar med 30 procent, ökade försäljningen av elbilar i Europa med 45 procent jämfört med föregående år.

Kommer vi att lyckas toppa detta under 2021 månntro? Mycket talar faktiskt för att så blir fallet. Den globala försäljningen av elbilar nådde i runda slängar 2,5 miljoner förra året enligt IHS Markit, och kommer enligt prognos öka med cirka 70 procent i år jämfört med föregående år.

Lägre pris och bättre räckvidd

Denna övergång från en nischmarknad till en mer mainstream dito kommer till stor del vara avhängig introduktionen av elbilar som kostar mindre men ändå uppfyller de räckviddskrav som konsumenter förväntar sig idag. 2021 blir sannolikt året då fler elbilar i en rad olika former, storlekar och prislappar komma ut på marknaden. De etablerade biltillverkarna har förstått vikten av att erbjuda sina kunder elektriska alternativ och Tesla kommer sannolikt under året att möta sin första betydande utmaning i form av en jämbördig konkurrent. Vem det kommer att bli återstår dock att se.

2021 kommer Kina och Europa att stå för de överlägset största marknadsandelarna, Kina cirka 44 procent och Europa nästan 28 procent. På tredje plats kommer Nordamerika med en andel på 16 procent och därefter Japan och Sydkorea på 11 procent tillsammans. Blickar vi längre framåt i tiden pekar prognoserna på att den globala försäljningen kommer att uppgå till 12,2 miljoner fordon 2025, vilket indikerar en årlig tillväxt på nästan 52 procent enligt IHS Markits decemberprognos.

Två- och trehjulingar gör sitt intåg

Medan personbilar vanligtvis får ta åt sig av allt beröm för “EV-revolutionen” är det bra att också känna till andra fordon som successivt blir grönare. Mindre och långsammare bilar samt elektriska arbetsfordon används allt mer, främst för transporter i både små och stora städer. En annan viktig marknad som ökar i omfattning just nu är den så kallade delningsekonomin, där elektriska mikromobilitetsalternativ likt elsparkcyklar och elektriska mopeder dykt upp i många av världens städer. Majoriteten av dessa finns i Kina, inte minst på grund av förbud i många kinesiska städer när det kommer till tvåhjulingar med förbränningsmotorer.

Det är i sanning spännande tider att leva i. Speciellt om man som oss älskar elektriska fordon.

Publicerades: 22 februari, 2021