5 myter om elfordon och elbilar

Fem vanliga myter om elektriska fordon

Det finns gott om myter när det kommer till användningen av elektriska fordon idag. Kanske inte så konstig – det är en teknik som för många kan kännas både ny och okänd. Vi har valt att lista fem av de vanligaste myterna och förklarar varför dessa faktiskt inte stämmer.

Myt 1: Elbilar idag har inte tillräckligt lång räckvidd

Fel. Elbilar förväntas ofta rulla lika långt mellan laddningarna som bensinbilar gör mellan varje besök på bensinstationen. Men så ser inte verkligheten ut. Elfordon laddas oftare än fossildrivna bilar fyller på diesel och bensin. I stället för att gå till bensinstationen när tanken är tom laddar elbilsägare mer frekvent. I genomsnitt kör vi svenskar dessutom endast runt tre till fem mil per dag. Räckvidden för de flesta elbilar är 30 – 40 mil på en laddning.

Myt 2: Elfordon är inte miljövänliga – utsläppen har bara flyttat från bilens avgasrör till batterifabriker och elkraftverk

Fel. Visst stämmer det att det inte finns någon bil som är bra för miljön. Fordonsproduktion bidrar till utsläpp av växthusgaser. Men även om elbilens batteri produceras i Kina och bilen används i Polen som fortfarande har mycket kolkraft, är en elbil grönare än exempelvis en dieselbil. En bil producerad i Sverige som laddar svensk el är i sin tur ännu bättre för miljön. Detta enligt Transport & Environment (TF).

Myt 3: Det tar för lång tid att ladda en elbil

Fel. Att ladda en elbil eller eldrivna arbetsfordon tar bara några sekunder – den tid det tar att ansluta din bil innan du gör något annat! Eftersom bilar tillbringar mer än 90 procent av sin tid stillastående och parkerad någonstans är det mer än tillräckligt med tid för dig att ladda. Vissa elbilar kan dessutom snabbladdas tack vare speciella snabbladdningsstationer med högre spänning och strömstyrka som finns på många platser.

Myt 4: Batterier i elfordon tappar i kapacitet snabbt och blir fort värdelösa

Fel. I snitt tappar ett elfordon 2,3 procent i sin kapacitet per år enligt Geotab. Det betyder i praktiken att en elbil med en räckvidd på 24 mil skulle tappa 2,7 mil i räckvidd under fem års tid. Det får ändå sägas vara ett ganska obetydligt tapp sett till det dagliga pendlandet. Du kan även själv påverka livstiden på ditt batteri, bland annat genom att inte låta din elbil stå längre perioder med fulladdat eller helt dränerat batteri. Du kan med fördel även undvika snabbladdning i onödan, till exempel när bilen står stilla i garaget över natten.

Myt 5: Elfordon är bäst lämpade för varmare klimat

Fel. Visserligen kan du tappa lite räckvidd under de kallaste vinterdagarna här i Sverige. Men många kör framgångsrikt sina elfordon dagligen i kallare klimat både i vårt land och i länder med liknande väder såsom Norge och Kanada. Tänk dock på att du kan förlora energi om du laddar din bil eller elfordon utomhus. Det beror främst på att man måste värma batteriet, men även så kallade överföringsförluster spelar in.

Läs mer om våra professionella elfordon här…

Publicerades: 15 februari, 2021