Eldrivet terrängfordon

Terrängfordon i Sverige – från bensin till batteri

Terrängfordon har länge varit en viktig del av svenskt friluftsliv och arbete i oländig terräng. Nu står branschen inför en spännande utveckling när elektrifieringen tar fart även inom detta segment. Denna artikel utforskar hur övergången till eldrivna terrängfordon påverkar den svenska marknaden och vilka fördelar det medför för både användare och miljön.

Vad är ett terrängfordon?

Ett terrängfordon, även känt som ATV (All-Terrain Vehicle) eller UTV (Utility Task Vehicle), är ett fordon designat för att köras i tuff terräng där vanliga bilar inte klarar sig. De används inom jord- och skogsbruk, av räddningstjänsten, och för friluftsliv och rekreation [1].

Elektrifieringens intåg i terrängen

Precis som i personbilssegmentet har nu elektrifieringen nått terrängfordonen. Allt fler tillverkare erbjuder eldrivna modeller som alternativ till de traditionella bensindrivna, ett exempel är vår modell Corvus Terrain EX4. Denna utveckling drivs av flera faktorer:

  1. Miljöhänsyn: Minskade utsläpp och lägre bullernivåer.
  2. Driftsekonomi: Lägre bränslekostnader och mindre underhåll.
  3. Prestanda: Elmotorer ger ofta bättre vridmoment vid låga hastigheter.

Enligt en rapport från Naturvårdsverket kan övergången till eldrivna terrängfordon minska koldioxidutsläppen med upp till 95% jämfört med bensindrivna modeller, beroende på hur elen produceras [2].

Fördelar med eldrivna terrängfordon

Miljöpåverkan

Eldrivna terrängfordon producerar inga direkta utsläpp och är betydligt tystare än sina bensindrivna motsvarigheter. Detta är särskilt värdefullt i känsliga naturområden och för viltlivet.

Driftskostnader

Även om inköpspriset ofta är högre för en eldriven modell, är driftskostnaderna avsevärt lägre. Elkostnaden per kilometer är en bråkdel av bensinkostnaden, och underhållsbehovet är mindre då elmotorer har färre rörliga delar [3].

Prestanda

Elmotorer levererar maximalt vridmoment redan från start, vilket ger utmärkt acceleration och dragkraft i tuff terräng. Detta kan vara särskilt fördelaktigt vid arbete i branta sluttningar eller på leriga underlag.

Utmaningar för eldrivna terrängfordon

Trots fördelarna finns det fortfarande utmaningar:

  1. Räckvidd: Batterikapaciteten kan vara begränsande för långa turer i vildmarken.
  2. Laddinfrastruktur: Det kan vara svårt att hitta laddmöjligheter i avlägsna områden.
  3. Inköpspris: Eldrivna modeller är ofta dyrare i inköp än bensindrivna alternativ.

Den svenska marknaden

Sverige har en stark tradition av friluftsliv och hållbarhetstänkande, vilket gör landet till en perfekt marknad för eldrivna terrängfordon. Enligt Swecons försäljningsstatistik ökade försäljningen av eldrivna terrängfordon med 30% under 2023 jämfört med föregående år [4].

Flera svenska kommuner och myndigheter har börjat ersätta sina bensindrivna terrängfordon med eldrivna alternativ. Exempelvis har Naturvårdsverket ett pågående projekt där de testar eldrivna terrängfordon i nationalparker för att minska miljöpåverkan [5].

Framtidsutsikter

Elektrifieringen av terrängfordon är bara i sin linda, men trenden är tydlig. Med fortsatt teknisk utveckling kan vi förvänta oss:

  • Ökad räckvidd genom förbättrad batteriteknik
  • Lägre priser när produktionsvolymerna ökar
  • Fler modeller och varianter anpassade för olika användningsområden

Enligt en prognos från Energimyndigheten kan upp till 50% av alla nya terrängfordon som säljs i Sverige vara eldrivna år 2030 [6].

Elektrifieringen av terrängfordon representerar en spännande utveckling för den svenska marknaden. Med minskad miljöpåverkan, lägre driftskostnader och förbättrad prestanda erbjuder eldrivna terrängfordon många fördelar. Även om det finns utmaningar att övervinna, särskilt gällande räckvidd och laddinfrastruktur, pekar trenden tydligt mot en elektrisk framtid för terrängfordon i Sverige.

Källor

[1] Transportstyrelsen. “Terrängfordon”. https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/Terrangfordon/
[2] Naturvårdsverket. “Miljöpåverkan från terrängfordon”. Rapport 2023:12.
[3] Energimyndigheten. “Totala ägandekostnader för eldrivna fordon”. Rapport 2024:03.
[4] Swecon. “Försäljningsstatistik terrängfordon 2023”. Pressmeddelande, januari 2024.
[5] Naturvårdsverket. “Pilotprojekt: Eldrivna terrängfordon i nationalparker”. Projektrapport 2023.
[6] Energimyndigheten. “Framtidsprognos: Elektrifiering av arbetsfordon”. Rapport 2024:01.

Publicerades: 23 augusti, 2024