Elektriska arbetsfordon i Europa växer

Marknaden för elektriska lastbilar i Europa växer så det knakar

Gröna transporter är en snabbt växande sektor just nu i Europa och allt fler godstransportföretag konverterar sina befintliga dieseldrivna flottor till elektriska diton. I takt med att efterfrågan på elektriska arbetsfordon växer planerar fordonstillverkarna också att lansera fler produkter på marknaden.

Den europeiska marknaden för elektriska lastbilar i Europa värderades till 287 miljoner amerikanska dollar 2021 och förväntas nå 4 358 miljoner amerikanska dollar 2027. Detta enligt den nya rapporten “Europe Electric Truck Market – Growth, Trends, COVID-19 Impact, and Forecasts (2022 – 2027)” från Reportlinker.com.

COVID-19-pandemin bromsade tillväxten på marknaden för elektriska arbetsfordon, bland annat på grund av handels- och resebegränsningar som infördes. Försäljningen av elektriska lastbilar minskade under första halvåret 2020, men återhämtade sig markant under det senare halvåret. När restriktionerna lättade såg man även en ökad efterfrågan på elektriska lastbilar.

På medellång sikt förväntas elektriska lastbilar bli det föredragna valet framför dieseldrivna lastbilar på grund av deras fördelar som exempelvis vridmoment, lågt buller och lägre underhållskostnader för att nämna några.

Allt mer stränga utsläppsnormer för fordon som går på bensin och diesel och ökande statliga incitament och subventioner förväntas driva marknaden framåt. Även utvecklingen kring material och lättviktskomponenter kommer erbjuda nya möjligheter för aktörer på marknaden.

Utöver dessa faktorer är ökade investeringar i forsknings- och utvecklingsinsatser från stora aktörer på marknaden och utvecklingen inom autonoma lastbilar/självkörande lastbilar andra aspekter som förväntas driva den övergripande europeiska marknaden för elektriska fordon framåt under de kommande åren.

Ett exempel på detta kommer från svenska Scania som i juni 2022 introducerade nästa generation eldrivna lastbilar. Laddningskapaciteten för de nya e-lastbilarna är upp till 375 kW, vilket innebär att en timmes laddning ger 270 till 300 kilometers räckvidd. Effektnivån för en Scania 45 R eller S är 410 kW (motsvarande cirka 560 hästkrafter).

Ett annat exempel med en svensk koppling såg vi i maj 2022 när Volvo Lastvagnar och Deutsche Post DHL Group kom överens om att samarbeta för att påskynda övergången till utsläppsfria fordon. DHL planerar att påskynda övergången till elektriska arbetsfordon genom att använda nya elektriska lastbilar på sina europeiska rutter. Den planerade beställningen omfattar 40 stycken Volvo FE och Volvo FL, som kommer att användas för paketleveranser i tätorter. Ellastbilar för längre sträckor ingår också i uppdraget och DHL har valt att börja använda Volvolastbilar för regionala transporter, till att börja med fyra stycken Volvo FM Electric i Storbritannien.

Den europeiska marknaden för elektriska lastbilar kännetecknas av stora aktörer som Daimler, Scania, MAN, Renault Trucks och Volvo Trucks. Marknaden är mycket konkurrensutsatt, då stora och lokala aktörer tävlar om att ta en större marknadsandel. Företag ingår fusioner, förvärv, joint ventures och samarbetsavtal för att stärka sin position på marknaden. Något vi sannolikt kommer att se mer av den närmaste tiden.

Publicerades: 29 augusti, 2022