Återvinna batterier i elfordon

Elfordon är här för att stanna – men hur ska vi återvinna batterierna?

Tiden då allt fler har råd att byta ut sin fossildrivna bil mot en elbil närmar sig med stormsteg. Tesla lovade nyligen att man ska halvera sina batterikostnader och även öka sina fordons räckvidd. Man har även siktet inställt på att tillverka en elbil med slutpriset 25 000 dollar – vilket blir i runda slängar drygt 220 000 kronor.

Att få bort fossildrivna fordon från våra gator är är viktigt, inte minst om vi ska klara av att minska koldioxidutsläppen i världen. Men det finns en elefant i rummet som vi måste prata om – nämligen återvinning av batterier.

Batterier kan vara en miljöbov

Miljoner elbilar och elfordon kommer snart ut på vägarna. Samtidigt är världen ännu inte redo för att ta hand om gamla batterier, inte riktigt än iallafall. Enligt en prognos från International Energy Agency kommer antalet elfordon på världens vägar att öka från 3 miljoner till 125 miljoner år 2030. Batterier som driver elektriska fordon förbrukar enorma mängder plast, metaller och sällsynta mineraler.

I framtiden kommer batterikomponenter inte bara att hämtas från gruvdrift. De måste komma från återvinning också. Förmågan att återvinna dessa material kommer att driva på utvecklingen vi ser med en ökning av antalet elektriska fordon. För att säkerställa återvinning av nära 100 procent av materialen som används i litiumjonbatterier inom fordonsbranschen måste vi kunna identifiera och ta bort de tekniska, ekonomiska och juridiska hindren för just detta.

Hur gör vi det?

Framtiden är avhängig att vi lyckas göra batterierna så effektiva som möjligt samtidigt som vi säkerställer att dess beståndsdelar snabbt och enkelt kan separeras för återvinning när tiden är kommen.

Enligt en analys av Geotab är den genomsnittliga livslängden för litiumjonbatterier i elbilar på våra vägar idag cirka tio år. Batterier i nyare modeller bör kunna bibehålla prestanda betydligt längre än så, troligtvis i mer än 20 år. Redan där är vi en bit på vägen. Allt fler billtillverkare inser samtidigt att nyckeln till batteriåtervinning är att batterierna redan i designfasen optimeras för att kunna återvinnas när den dagen kommer. Glädjande nog finns det även en uppsjö av startups som vill knäcka nöten kring hur vi bäst kan ta hand om våra batterier, något man bland annat kan läsa om i Wired.

Publicerades: 24 februari, 2021