
Ny forskning slår fast: Elfordon mer pålitliga än fossildrivna fordon
En omfattande studie från University of Birmingham och London School of Economics (LSE) har nu kartlagt tillförlitligheten hos olika fordonstyper. Genom att analysera nästan 300 miljoner fordon på brittiska vägar mellan 2005 och 2022 har forskarna kunnat visa att elbilar nu är mer tillförlitliga än traditionella fordon med förbränningsmotor.
Studien visar särskilt imponerande utveckling för batteridrivna elfordon (BEV), som uppvisar den snabbaste förbättringen i tillförlitlighet. För varje nytt produktionsår minskar risken för fel med hela 12 procent för elbilar. Detta kan jämföras med bensinbilar som endast förbättras med 6,7 procent, medan dieselbilar har en blygsam förbättring på 1,9 procent per år.
När det gäller livslängd visar studien att elbilar i genomsnitt håller i 18,4 år och klarar imponerande 124 000 mil. Bensinbilar har en marginellt längre livslängd på 18,7 år men når bara upp till 116 000 mil. Dieselbilar toppar körsträckan med 159 000 mil men har kortast livslängd på 16,3 år.
– Våra resultat ger kritiska insikter om elbilars livslängd och miljöpåverkan. BEV är inte längre bara ett nischalternativ, utan ett hållbart alternativ till traditionella fordon – ett betydande steg mot en koldioxidneutral framtid, säger Dr Viet Nguyen-Tien från LSE.
Bland tillverkarna utmärker sig Tesla med högst hållbarhet i elbilssegmentet. För bensinbilar ligger Audi i topp, medan Skoda leder dieselkategorin.
Robert Elliott, professor i ekonomi vid University of Birmingham och medförfattare till studien, betonar miljöaspekterna:
– Elbilar erbjuder betydande miljöfördelar, särskilt när Europa växlar till en mer förnybar energimix. Trots högre initiala utsläpp från produktionen kan en långlivad elbil snabbt kompensera för sitt koldioxidavtryck.
Trots de positiva resultaten möter elbilsmarknaden vissa utmaningar. I Storbritannien har försäljningen minskat, främst på grund av brist på publika laddare som skapar “räckviddsångest” hos potentiella köpare. Även de höga priserna, med en genomsnittlig kostnad på cirka 46 000 pund, avskräcker många konsumenter.
Liknande trender syns i delar av Europa och USA, där minskade subventioner påverkat försäljningen. Samtidigt fortsätter stark tillväxt i regioner som Kina och Indien. En ökad tillgång på billigare kinesiska elbilar bidrar till att göra tekniken mer tillgänglig för fler konsumenter.
Publicerades: 28 januari, 2025