Laddinfrastrukturen växer kraftigt

När elbilsmarknaden bromsar in skiftar fokuset till laddinfrastruktur

Efter flera år av snabb tillväxt för elbilar visar en ny rapport från Roland Berger att marknaden nu saktar ner. Fokus skiftar istället mot utbyggnad av laddinfrastruktur vilket ses som avgörande för elbilens fortsatta framgång.

Rapporten som täcker 32 marknader globalt visar att elbilsförsäljningen tappade fart under 2023. Höga elpriser, inflation och minskade subventioner anges som viktiga orsaker. Samtidigt ökar investeringarna i laddstationer kraftigt i många länder.

Kina fortsätter att leda utvecklingen med en marknadsandel för elbilar på 36%. I USA nådde elbilar 10% av nybilsförsäljningen medan siffran i mogna europeiska marknader som Tyskland, Storbritannien och Frankrike låg runt 25%.

Intressant nog visar rapporten att utbyggnaden av snabbladdare nu går snabbare än elbilsförsäljningen i flera länder. I Västeuropa ökade antalet publika snabbladdare med hela 80% under 2023.

Trots utbyggnaden är många konsumenter fortfarande skeptiska. Hälften av de tillfrågade i USA tycker att det finns för få laddstationer och att laddningen tar för lång tid. I Europa anser omkring hälften att laddningen är för dyr.

Rapporten pekar också på att biltillverkarna ökar sitt engagemang i laddinfrastruktur. Tesla har öppnat sitt nätverk för andra märken och flera stora tillverkare går samman för att bygga egna laddstationer.

Sammanfattningsvis spår Roland Berger att den nuvarande inbromsningen för elbilar bara är tillfällig. Med fortsatt utbyggnad av laddinfrastruktur och nya affärsmodeller väntas marknaden ta ny fart inom kort.


Andreas Magnusson, Marketing Manager på E-TRON AB

Publicerades: 11 juli, 2024